איך לצלם דירה למכירה?

צילום נכון של הנכס לקראת מכירה/השכרה

 
 

יותר מאלף מילים- צילום נכס

תמונה של הנכס יוצרת אפקט שיווקי חזק יותר מכל טקסט שייכתב אודותיו. צילום טוב מצליח לעורר בנו התרגשות ובנוסף מספק תשובות אינפורמטיביות.

בתוך עולם הצילום המקצועי, צילום דירה למכירה מהווה נישה חשובה ורחבת היקף ויש לו מספר חוקים משלו, אשר יש להישמע להם על מנת לקבל צילום מדויק ומעניין. כאשר מדובר בצילום נדל"ן מה גורם לצילום להיות טוב יותר או פחות? בצילומי נדל"ן אנו משלבים בין שני אספקטים. הראשון תיעודי ומציג את הנכס בצורה אינפורמטיבית. השני תחושתי ומאפשר לצופה לחוות את הנכס, מבפנים ומבחוץ.

כשמדובר, למשל, על נכס למכירה הרי שצילום טוב הוא כזה שמספק תשובות לרוב השאלות שיכולות להתעורר אצל קונה פוטנציאלי. כמו כן הוא גם מצליח לעורר באותו אדם תחושת התרגשות, אם וכאשר הנכס עונה על דרישותיו. שילוב מוצלח של השניים הופך את הצילום לכלי שיווקי עוצמתי. הצילום האדריכלי מתחלק, באופן מסורתי, לצילום חוץ וצילום פנים.

בצילומי חוץ נשים דגש על בחירת השעה שבה התאורה הטבעית תחמיא למבנה ולסביבתו. בצילומי פנים, נשקיע מאמצים לאתר את הזוויות שממחישות את החללים, מיקום הרהיטים וכו', וכמובן שנשקיע בהתאמת התאורה לאופי שנרצה להעניק לחלל. בכתבה זו נביא מספר פרמטרים המאפיינים צילומי חוץ, שבאמצעות היכרות איתם ניתן להשיג תוצאות מספקות עם מצלמה ממוצעת ואור יום כמרכיב עיקרי. לכל מבנה יש את שעות התאורה המחמיאות לו ואת שעות התאורה אשר בהן רצוי להימנע מלצלם אותו. במידה וחזית הבית פונה לכיוון מזרח.

מומלץ להגיע ולצלם בבוקר כשהשמש מאחורינו. אם ניתן, מומלץ לזוז מעט שמאלה או ימינה על מנת לקבל תאורה שהיא פרונטאלית צדית, דבר שידגיש את התלת מימד של המבנה ואולי נגלה זווית תמונה מפתיעה ומרעננת. אפשרות נוספת היא לצלם בשעות בין ערביים, מיד לאחר שקיעת השמש, כאשר עדיין מואר והשמיים מקבלים גוונים יפים . הזמן קצר וחייבים לעבוד מהר.

גם כאן עדיף לא לעמוד מול מקום שקיעת השמש אלא עם הגב אליה. שעות הצהריים, לעומת זאת, אינן מומלצות לצילום. תאורת שמש חזקה בזווית חדה מוציאה תמונות בעלות ניגודיות גדולה, משטחים מבהיקים חסרי פרטים ואזורי צל כהים עד שחורים, שמים בהירים מאוד אפרפרים או תכלכלים נטולי צבע וחיים. מצב שברוב המקרים מוציא תמונות שמעניקות תחושה קשה ואינם מחמיאות לנכס.

איפה כדאי לעמוד כשמצלמים?
אחת התופעות הנפוצות שנתקלים בה בצילומים היא עיוותים והתכנסות של קווים ישרים בצילום. הדבר נובע מצילום ממרחק קטן מהאובייקט, בזווית רחבה מלמטה כלפי מעלה. בחלק מהמקרים ניתן לתקן את העיוותים הללו בתוכנות גרפיות לפחות להקטין את העיוות שונות (או) אך רצוי להימנע מהתופעה כבר תמונה בזמן הצילום.

הדרך המומלצת הינה החזקת המצלמה כשהיא מקבילה למבנה, ללא הטיות דרסטיות. לעיתים לא נוכל להגיע לצילום שרצינו. ברוב המקרים הסיבה לכך היא כי לא כל מה שרוצים לראות בפריים נכנס לתוכו. במידה וניתן, מומלץ להתרחק פיזית ולעשות "זום אין" במצלמה. במידה וגם זה לא עוזר, ניתן להשתמש במצלמה עם עדשת צילום בעלת זווית רחבה מאוד.

במקרה ששימוש בעדשה רחבה לא מכסה כל מה שרצינו, ניתן לבנות צילום פנורמי ממספר צילומים המשולבים יחד.

האם כדאי להשתמש בחצובה?
ישנם מספר יתרונות לשימוש בחצובה והתוצאות שוות את המאמץ הכרוך בסחיבת החצובה ואת משך הזמן הנוסף שצילום כזה דורש. לדוגמה, שימוש בחצובה מאפשר צילום חד ולא מטושטש בתנאי תאורה חלשה.

דוגמה נוספת, כאשר רוצים לשמור על תאורת אווירה של אובייקט מסוים, ניתן לבצע חשיפות ארוכות ולהראות את האובייקט באווירה תמונה טבעית, ללא השימוש בפלאש חשוב לזכור כי בזמן הצילום בחשיפה ארוכה, כל תנועה ולו הקטנה ביותר, גורמת נזק רב, כגון טשטוש ומריחה של האובייקטים המצולמים. מומלץ מאוד למצוא את כפתור ה"טיימר" במצלמה ולהשתמש בו על מנת לנטרל לגמרי את המגע שלנו עם המצלמה ברגע הצילום.

איך ניתן להשתמש בסביבת הנכס?
בדרך כלל, נכס יהיה מוקף באלמנטים נוספים הקשורים בסביבה, כמו מכוניות חונות, בניינים סמוכים, עצים, גדרות וכו'. במקרה זה, הכול תלוי במיומנותו של הצלם, ובעיקר ביכולת שלו למצוא פתרון יצירתי לבחירת נקודת צילום טובה, המאפשרת שילוב אלמנטים סביבתיים או ריטוש שלהם בתמונה מאוחר יותר באמצעות פוטושופ או תוכנה דומה.

חשוב לשים לב לפרטים הקטנים, שלעיתים נדמים כלא חשובים, אך הם אלה אשר ביכולתם להשפיע באופן משמעותי על איכות הצילום. לשם כך, נצטרך להסתובב מעט סביב הבית כדי למצוא את הזווית המעניינת, לעיתים לטפס על גדר או אפילו לצלם מבניין סמוך. המטרה מצדיקה את המאמץ מאחר וצילום טוב מגרה את הלקוח וגורם לו להתעניין בנכס שלכם.
נלקח ממגזין דף הבית.