טיפים למעבר דירה בשלום

השיפוצים דרך הניקיון ועד יום המעבר עצמו: המדריך המלא למעבר דירה יעיל וזול

כולם יודעים שמעבר דירה משאיר חור בכיס- ולא בגלל מחיר הנכס. גם המעבר עצמו כרוך באי אילו הוצאות. מחקרים מראים שרוב האנשים חורגים ב -20% ויותר מההוצאה שתכננו מראש לשם השלמת המעבר. כדי לסייע בהקטנת ההוצאה אספנו עבורכם טיפים להתנהלות נכונה בנושא המעבר- כבר משלב מסירת או קבלת הדירה ועד ליום המעבר עצמו.

מסירת/קבלת הדירה בלי טעויות

תמיד נמליץ לכם לפנות למשרד תיווך באזורכם אשר ינהל עבורכם את המשא ומתן לרכישה או לשכירת נכס. בשלב זה כדאי לבקש להשאיר בדירה מכשירי חשמל או רהיטים במידה ואתם מעוניינים בהם. לגבי מעוד פינוי הנכס, ככל שתקדים לקבל את הדירה שרכשת או שכרת, תחסוך כסף, בין אם אתה עובר מדירה מושכרת לדירה שרכשת, ובין אם מדובר בשדרוג של נכס בנכס. במקרה שהנך שוכר דירה, דאג לבקש את הדירה נקייה (ניתן להתעקש על ניקיון מקצועי באמצעות חברות ניקון) וצבועה. ברוב המקרים בעל הנכס ידרוש ממך בחוזה להחזיר דירה נקייה וצבועה, לכן חשוב גם לקבלה במצב כזה. אם רכשת דירה מקבלן, ערוך רשימה של דברים שבכוונתך להשקיע בנכס. לדוגמא, במידה ומדובר בדירת גן, ברור שיש להוסיף לה מערכת השקיה וצמחים. כמעט בכל דירה חדשה עולה הצורך להוספת מערכות מיזוג, שדרוג מטבח, ארונות אמבטיה נוספים, הנמכת תקרות דקורטיביות, הכנה לבית חכם ועוד. ניהול משא ומתן לא רק על מחיר הנכס, אלא גם על המפרט הפנימי, שבאמצעותו תנסה לקבל שדרוג גן בחומרים בהם תיבנה הדירה וכן במערכות שברצונך להוסיף לנכס. יש להקפיד לקבל מבעל הנכס או הדייר הקודם את כל האישורים על תשלומי המיסים השונים: ועד בית, ארנונה חשמל וכו'. רצוי לקבל רשימת בעלי מקצוע מומלצים ממשרדי תיווך שונים (להם יש ניסיון עמם) או לחילופין ממכרים שונים. חשוב לבדוק עוד לפני האיכלוס, במעמד חתימת החוזה, שאכן הנכס רשום ומיועד לשימוש שבכוונתך לעשות בו. כל טעות כזו או חריגה מהתנהלות תקינה עלולה לעלות לכל אחד אלפי שקלים נספים המתווספים גם כך להוצאות כבדות אחרות.

שינויי דיירים בקנייה מקבלן

כמעט כל מי שרוכש דירה חדשה מקבלן רוצה לעשות בה שינויים ולהפוך אותה לפרי יצירתו. כבר בתחילת תהליך הבנייה, לרוב מגלה הדייר כי קיימים הבדלים בין התכנון על הנייר לבין הדירה שדמיין לעצמו. שימו לב למפרט: קונים רבים לא קוראים את מפרט הדירה בעת חתימת החוזה. כך, כמעט כולם מתרגזים כאשר הם מגלים שכל שינוי, ולו הקטן ביותר, עולה להם כסף וטוענים שזה לא מה שהוצג להם במכירה ושכעת מנסים לסחוט מהם. מומלץ לשים לב למפרט הדירה עד לפרטים הקטנים, ואף להיעזר בבעל מקצוע להבנת המפרט.

עלויות שיניי דיירים

כיום מקובל בשוק מחירון השיפוצים, לתמחר כל שינוי שדייר ירצה לבצע עוד בתחילת התהליך. חשוב להכיר את המחירון, ובהתאם לתכנן את השינויים אותם נרצה לעשות בדירה העתידית. יש להיזהר באי תכנון תקציב מוגדר והבנה אמיתית של היכולות הפיננסיות הזמינות לרשותכם. יש לבקש מבעוד מועד לראות את מחירון שינויי הדיירים של הקבלן המבצע לרוב מחירי השינויים גבוהים יותר מציפיית הרוכשים ולכן, לא פעם אנו נתקלים ברוכשי דירות אשר חורגים משמעותית מיכולת התשלום שלהם.

נהלו נכון את השינויים

קיימים שינוי דיירים אותם כדאי לבצע כבר בתחילת תהליך הבנייה, שכן מאוחר יותר יהיו כמעט בלתי אפשריים. כך למשל תשתיות אינסטלציה וחשמל או תשתיות מיזוג אוויר דורשות עבודה שתהייה בעייתית לאחר הנחת הריצוף. לעומת זאת, שינוי דלתות או החלפת ארונות מטבח ניתן תמיד לעשות לאחר הכניסה לדירה. שינויים חכמים: כיום, מעבר לשינויי תשתית או שינויים בעיצוב הדירה, קיימים שינויי דיירים "חכמים"- מערכות שליטה מרחוק (אפילו מהטלפון הסלולארי) מערכות חשמל חכם המאפשרות שליטה על מערך המיזוג והתריסים, וסתי טמפרטורה וכו'. שינויים אלו, שבעבר חלקם נתפשו כדמיוניים, אפשריים כיום ומאפשרים ניצול אנרגיה יעיל יותר. כדאי להכיר רעיונות אלו עם תחילת תהליך הבניה ולשקול להכניס אותם לדירה החדשה.

שיפוץ בלי חור בכיס

לעתים רבות הכניסה לדירה כרוכה בשיפוץ, עיצוב או הכנה כלשהי של הדירה. איך שומרים על איכות מבלי להיגרר להוצאות כבדות? ידוע ש "זול" יוצא בסופו של דבר יקר". זו אמנם קלישאה רווחת, אך מתבררת הרבה פעמים כנכונה בענף השיפוצים. עבודה זולה וחמורים זולים עלולים לעלות לנו ביוקר: עבודה שנעשית בצורה לא מקצועית גוררת אחריה תיקונים יקרים. לכן, החיסכון, צריך להיעשות בתבונה. "לא מומלץ לחסוך בחומרים טובים או בבעל מקצוע מיומן מאחר שאנו עלולים לגלות אחר כך תוצאה פגומה". ישנם פריטים שנראים דומים לכאורה אבל נבדלים מאוד באיכותם. חשוב לקנות מוצרים בעלי תו תקן מתוצרת מוכרת ומומלצת ולפנות לבעל מקצוע מוכר ומיומן אותו משרד התיווך שלנו ימליץ לכם.

שכירת מעצב פנים

עיצוב פנים הנו תחום התמחות העוסק בתכנון ובשינוי חללים פנימיים. עזרה מבעל מקצוע שמתמחה בעיצוב הפרטים המרכיבים את החלל, יכולה לחסוך בעלויות ובזמן. המעצב יכול לשדך בהרמוניה בין פריטים יקרים לצד פריטים זולים, כך שתתקבל תוצאה קפדנית, פרקטית ומסוגננת.

סיור בחניות

מומלץ לסייר בחנויות קונספט ולעיין במגזינים בכדי לקבל מושג לגבי המוצרים בשוק.

יום ההובלה

זהו, סוף סוף הגיע היום הגדול. מומלץ מאוד להזמין חברת ניקיון ו/או הדברה ימים מספר לפני המעבר, בין אם מדובר בדירה יד ראשונה מקבלן ובין אם מדובר בדירה יד שנייה. יש לערוך סקר מקיף בקרב חברות ההובלות, ולבדוק האם החברה שבחרתם מספקת ביטוח נגד נזקים. מניסיוננו, באחוז גבוה של ההובלות נגרמים נזקים באלפי ואפילו רבבות שקלים, כשאין כל ביטוח. חשוב גם לבדוק אם אותה חברת הובלה אכן מסוגלת להעביר חפצים גדולים וכבדים במיוחד. חשוב גם לזכור שבחודשים יולי- אוגוסט מחירי ההובלה הינם בדרך כלל יקרים יותר משמעותית בשל הביקוש הרב, לכן במידה וניתן, למשל, להקדים את המעבר לחודש יוני, ניתן יהיה למצוא הצעות אטרקטיביות יותר.